Jdi na obsah Jdi na menu
 


Rakovina vs. jídlío

8. 2. 2007
Nebo si možná říkáte, že život je příliš krátký, než abyste si odpírala nejrůznější lahůdky – i za cenu pár kil navíc. Jenže právě neuváženým tláskáním si ten život můžete zkrátit, a to dost podstatně!
 
Ano, týká se to i vás!
Rakovina je asi největší strašák, který (nejen) v souvislosti se stárnutím a umíráním visí ve vzduchu. Žádná zákeřná nemoc není tak rozšířená, žádná si nelítostně neponechá ve svých spárech tolik z nás… Mávnete rukou, že s osudem se zkrátka bojovat nedá? No to si pište, že dá. Nebudeme vás masírovat poněkud bezbarvými čísly o tom, jak moc stravování se vznikem rakoviny souvisí. Věřte ale, že jíst zdravě se vyplácí. Než usednete za volant, také si přeci obvykle zapnete bezpečnostní pás a vyrážíte do boje s osudem, ne?
 
Jezte zdravě – nic víc, nic méně!
Příroda je nepřekonatelná čarodějka, a tak vám starost o zdraví dost podstatně usnadnila. Pokrmy, které vás dle řady experimentů, ač z dosud ne úplně objasněných důvodů, nejlépe ochrání před rakovinným bujením, jsou totiž klasické pilíře zdravého jídelníčku. Držet nějakou extra »protirakovinovou« dietu by bylo skutečně ulítlé, ale naštěstí to vůbec není třeba. To, že přepálený tuk nebo takové nad ohněm opečené špekáčky jsou hotovou líhní rakovinotvorných karcinogenů, a tím pádem byste je měla maximálně omezit, je skoro zbytečné. Následující informace jsou pak spíš vykřičníkem pro ty, které snad věří, že jíst zdravě je dobré tak akorát pro zhubnutí.
 
Tohle jídlo je skvělá prevence!
Vědci zjistili, že onou bojovnou armádou, která ve vašem organismu válčí s rakovinou, jsou látky zvané fytochemikálie. Kde jich najdete nejvíc?
  • česnek, cibule, pórek, petrželka a veškeré citrusové ovoce – báječně podněcují vylučování karcinogenů
  • brokolice, květák, kapusta, brukev – zabraňují ničení přirozené ochrany genetických buněk
  • fazole – brání rozšiřování rakovinných nádorů
  • celozrnné potraviny
Skvělá zpráva je, že fytochemikálie se v potravinách uchovávají, i když je uvaříte, zmrazíte nebo jinak zpracujete. Nemusíte chroustat syrovou kapustu, ze všech výše uvedených ingrediencí se dají vytvořit skutečné delikatesy. Takže, jestli váš jídelníček žalostně postrádá zeleninu, luštěniny nebo tmavé pečivo, zkuste si vzpomenout na to, jak je ten život krásný!
 
 
Jíte zeleninu jen tehdy, když hubnete, nebo děláte preventivně něco pro své zdraví?

Autor: Lena Nevis